Svar på: "Ta ställning" - Borde religiösa friskolor förbli lagliga?

Och då menar jag konfessionella skolor, som ingen verkat ha missuppfattat. Söker jag på "konfessionell" på Wikipedia så omdirigeras jag till "trosbekännelse".

Svar 1 av Emma:
"Nej, inte så länge de inte tolererar annan religiös uppfattning."

Svar 2 av Alexandra:
"Jag är bara insatt i en av frågorna, nämligen den om friskolorna. Jag jobbar på en islamisk friskola och jag kan säga att den här skolan är mer tolerant än den kristna skolan i stan (vilket chockar många). På islamiska skolan välkomnar man alla elever oavsett religion, det gör man INTE på den kristna. Har du inte kristen tro är du inte välkommen att jobba på den kristna skolan. Jag är inte muslim men är välkommen att jobba på den islamiska skolan.

Skolan har en islamisk profil och det innebär att eleverna (utöver den ordinarie kursplanerna som alla andra skolor har) läser extra lektioner som arabiska, islam och koran. Jag har svårt att tänka mig att den kristna skolan tar upp "Big bang teorin" eftersom det går emot tron på att Gud skapade världen på 6 dagar. I vissa delstater i USA är det till och med förbjudet att lära ut big bang teorin.

Jag är emot skolor som "hjärntvättar" barnen, typ vissa kristna skolor, men välkomnar skolor som följer skollagen och alla styrdokument som "min" islamiska skola gör."

Svar 3 av Elise:
"OM DEM INTE ÄR FÖR EXTREMISTISKA"

Svar 4 av Karin:
"Oj, vad svårt ! Eftersom jag tycker en del är rent förkastliga, så måste jag nog svara nej på den frågan, även om jag kanske tycker att en del av dem är okej.
Samma måste ju gälla för alla ändå, så då vill jag att de förbjuds."



Läser jag vidare på Wikipedia hittar jag under "Friskola" meningen "Fristående skolor är i princip inte skyldiga att följa läroplanerna".
Ställningen jag tar: Om friskolor ska fortsätta finnas så vill jag att de följer läroplanerna!





Diskussionsfält
Postat av: kajsa

Fin blogga ja!

2010-03-17 @ 15:42:00
URL: http://kaaiissii.blogg.se/
Postat av: Malin

Jättefin header du hade!

2010-03-17 @ 16:53:31
URL: http://alifeofmalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: