Ta ställning

  • Borde föräldrar få påverka sina barn till sin egen uppfattning?
  • Borde religiösa friskolor förbli lagliga?
  • Borde satanister, rasister och humanister också få starta friskolor?
  • Borde man få utöva stamcellsforskning (stamceller = från embryon (innan foster))?
  • Borde aktiv dödshjälp vara lagligt?
  • Borde bögar få ge blod och är det okej att man måste sterilisera sig för att få byta kön?

Det är svårt att ta ställning i allt, jag har inte gjort det, bara i en del. Jag funderar över frågorna och tycker att det är intressant, jag utvecklas ändå.

Diskussionsfält
Postat av: Emma

1: Inte medvetet, det kommer ändå med uppfostran.

2: Nej, inte så länge de inte tolererar annan religiös uppfattning.

3: Om ovanstående friskolor fortfarande ska få vara kvar, så jajjemän. Rätt ska vara rätt.

4: Ja. Det kan hjälpa otaligt många i framtiden. Så länge ett hjärta och ett nervsystem inte existerar så finns enligt mig inget medvetande. och är därmed inte ännu en människa.

5: Absolut! Men stramt lagstiftat!

6: Ja, de ska väl få genomgå samma kontroller som alla blodgivare? Sterilisera sig? Förstår inte varför det skulle vara nödvändigt om en man blir kvinna, förutom att man ska hitta en plats för testiklarna. Men när en kvinna blir man, så kan jag med mina ringa medicinska kunskaper inte se hur en menstruation skulle fungera.

2010-03-10 @ 09:14:45
URL: http://sockiss.blogspot.com
Postat av: Bellezza

hej allt bra? :) gillar verkligen din blogg:)

Kram

2010-03-10 @ 11:54:53
URL: http://bellezzaofsweden.blogg.se/
Postat av: Bellezza

varsågod :) okej vad bra njaa det är sådär här hade kunnat vara bättre .. men min promenad hjälpte lite iallafall :)

2010-03-10 @ 17:31:46
URL: http://bellezzaofsweden.blogg.se/
Postat av: Maria

intressanta frågor! fin blogg också :)

2010-03-11 @ 18:32:43
URL: http://sloarez.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag är bara insatt i en av frågorna, nämligen den om friskolorna. Jag jobbar på en islamisk friskola och jag kan säga att den här skolan är mer tolerant än den kristna skolan i stan (vilket chockar många). På islamiska skolan välkomnar man alla elever oavsett religion, det gör man INTE på den kristna. Har du inte kristen tro är du inte välkommen att jobba på den kristna skolan. Jag är inte muslim men är välkommen att jobba på den islamiska skolan.



Skolan har en islamisk profil och det innebär att eleverna (utöver den ordinarie kursplanerna som alla andra skolor har) läser extra lektioner som arabiska, islam och koran. Jag har svårt att tänka mig att den kristna skolan tar upp "Big bang teorin" eftersom det går emot tron på att Gud skapade världen på 6 dagar. I vissa delstater i USA är det till och med förbjudet att lära ut big bang teorin.



Jag är emot skolor som "hjärntvättar" barnen, typ vissa kristna skolor, men välkomnar skolor som följer skollagen och alla styrdokument som "min" islamiska skola gör.

2010-03-11 @ 18:56:33
URL: http://imacarena.blogg.se/
Postat av: Anonym

* Borde föräldrar få påverka sina barn till sin egen uppfattning? JA



* Borde religiösa friskolor förbli lagliga? OM DEM INTE ÄR FÖR EXTREMISTISKA



* Borde satanister, rasister och humanister också få starta friskolor? NEJ



* Borde man få utöva stamcellsforskning (stamceller = från embryon (innan foster))? OM DET RÄDDAR LIV SÅ WHY NOT..



* Borde aktiv dödshjälp vara lagligt? JA, FÖR ALLA VILL INTE LEVA NÄR DE KNAPPT KAN KALLAS FÖR LIV..



* Borde bögar få ge blod och är det okej att man måste sterilisera sig för att få byta kön? JA VARFÖR INTE? EN FRISK HOMOSEXXUELL MÄNNISKA ÄR VÄL LIKA FRISK SOM EN STRAIGHT MÄNNISKA



TACK FÖR MIG :) skrev svaren med caps för att de ska va lättare att se vad som e mina svar..

2010-03-15 @ 13:22:19
Postat av: elise

förra inlägget var mitt.. glömde skriva namn och sånt :P hade för bråttom

2010-03-15 @ 13:22:59
URL: http://copycuddle.blogg.se/
Postat av: emma

är allt bra med dig ?

kram

2010-03-15 @ 16:26:51
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: