Svar på: "Ta ställning" 1

Jag har ju faktiskt fått lite kommentarer på detta inlägg, vilket är roligt, så jag tänkte publicera dem, och skriva lite om dem. Så att dem som kommenterat om det som STÅR I INLÄGGET blir också länkade i mina svarsinlägg. Tar en fråga i ett inlägg i taget.



Punkt 1.
Borde föräldrar få påverka sina barn till sin egen uppfattning?

Svar 1 utav Emma:
"Inte medvetet, det kommer ändå med uppfostran."

Svar 2 utav Elise:
"JA"

Som sagt har inte jag tagit ställning i alla mina frågor, denna är en utav dem som jag har verkligt svårt med. Jag menar hur ska man säga till föräldrar hur de ska påverka sina barn? "Ni får inte göra det medvetet!" Hur mycket det än ligger i det resonemanget så faller det på att man inte kan bestämma över det faktumet, då faller också min fråga.
Egentligen vill jag väcka eftertanke, barn ansluts i organisationer idag när det är små och de ända som har rätt att bestämma hur vida de ska gå med/ur är deras föräldrar. Min åsikt, där jag kan ta ställning är att jag tycker att barn själva borde ha rätten att gå med eller ur om det vill. Spela roll om de går in och ur som en jojjo säger jag, ta bort alla startavgifter. Detta kan man faktiskt lagstifta om.
På så vis blir alla glada, de barn som tvingas in i olika sekter, organisationer, livsåskådningar eller fotbollsklubbar, de får gå ur när de vill. Lika så de som vill börja, bara barnen själva uttryckt sin önskan så får de. Sen till ekonomiska lösningar får staten sköta ;).

De blir jobbigt för mig om min framtida unge blir nazist nu ;).

Andra inlägg jag skrivit om detta:



För att bli länkad i framtida svarsinlägg, svara på dessa frågor:


  • Borde religiösa friskolor förbli lagliga?
  • Borde satanister, rasister och humanister också få starta friskolor?
  • Borde man få utöva stamcellsforskning (stamceller = från embryon (innan foster))?
  • Borde aktiv dödshjälp vara lagligt?
  • Borde bögar få ge blod och är det okej att man måste sterilisera sig för att få byta kön?

Diskussionsfält
Postat av: Karin

Hej !

Vilken intressant blogg du har !

Många kluriga frågor att ta ställning till !



Jag ska göra ett försök att svara på dessa, fast det är jättesvårt !



1. Oj, vad svårt ! Eftersom jag tycker en del är rent förkastliga, så måste jag nog svara nej på den frågan, även om jag kanske tycker att en del av dem är okej.

Samma måste ju gälla för alla ändå, så då vill jag att de förbjuds.



2. Nej ! ( Den kändes mycket enklare ! ;P )



3. Jag tycker att det är okej faktiskt.

Även om det är liv, så anser jag att det ännu inte är en människa.

Dessutom anser jaag att "mänskliigheten" sitter i själen, och den flyttar väl bara vidare, om den nu ens har "flyttat in" vid det här stadiet.



4.Svåraste frågan av alla ! Min första reaktion är alltid JA, men jag inser att det blir väldigt svårt att dra gränserna...

Rädsla för "fusk" från närstående finns också, och risken att en människa på grund av en depressiv fas i sin sjukdom väljer den enkla utvägen.

Det ska i så fall varra ställt utom rimligt tvivel att persomen i fråga kan bli frisk igen, innan dödshjälp får användas tycker jag.



5. Bögar ska få ge blod ! Något annat är löjligt !

Inte heller tycker jag man ska vara tvungen att sterilisera sig för att få byta kön, men det känns inte som ett lika självklart ställningstagande...

2010-03-16 @ 14:07:54
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: