Barn ansluts i svenska kyrkan

Debatten om att hur vida det är bra eller dåligt att barn i vårt land idag ansluts som i medlemar i svenska kyrkan verkar hetta till. Jag känner mig likgiltig inför den här frågan, jag föddes in till medlemskapet men det har inte påverkat mig direkt mycket, först när jag fyllde arton fick jag ta ställning själv och jag tror inte att mina första kyrkomedlemsår utan egen rätt att välja om jag vill träda ur eller stanna kvar, kommer va en faktor som kommer påverka mina handlingar i mitt framtida liv. Däremot är jag helt klart för det fria valet, varje enskild person borde få bestämma själv.
Då kommer man till frågan om det är rätt att föräldrar ska få lov att placera sina omyndiga barn i olika organisationer, de organisationer som föräldrarna själva tror är bäst för sina barn. I alla lägen blir inte detta rätt och det är dem lägena som motståndarna till spädbarnsmedlemskap vill knipa åt.
Men jag tror inte att ta bort möjligheten för barn att bli medlemmar är lösningen, kanske en bit på vägen men till grund så handlar det här om uppfostran, om man ska lära sina barn att ens egen övertygelse är den rätta eller om man ska låta dem välja själva även om det är näst intill omöjligt att vara opartisk.
Så i frågan om vart jag ställer mig så tänker jag nog inte bestämma mig, inte än i alla fall, men jag tänker på det i alla fall, och på det kommer jag långt.

Diskussionsfält
Postat av: maria

super fin blogg :)

2010-02-23 @ 15:52:19
URL: http://sloarez.blogg.se/
Postat av: kyrksyster

Man föds ju inte in längre. Förr blev man medlem av bara farten om en av föräldrarna var det. Idag krävs en medveten vilja från föräldrarna eftersom dopet är medlemsgrundande.



Jag tror du har rätt i att någon helt värdeneutral uppfostran finns inte. Man påverkar sina barn medvetet eller omedvetet. Det är samma sak med lärare, barnen känner på sig vad som är en ok åsikt om det ena eller andra.

Det är bättre att vara öppen om att man leder sina barn dit man vill att de ska gå. Och tillåta dem att ändå välja en annan väg.

2010-02-23 @ 21:12:34
URL: http://blogg.aftonbladet.se/kyrksyster
Postat av: Sarasbubbla

Jag vet, det är därför jag ändrat min text så att det inte står att man föds in i kyrkan idag :)



Ja, jag håller med dig.

2010-02-24 @ 00:17:31
URL: http://sarasbubbla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: