Borde man få utöva stamcellsforskning?

(stamceller = från embryon (innan foster))

Svar av Alexandra:
Det är svårt att ta ställning till stamcellsforskning. Jag tror det behövs tydliga regler och gränser utifrån samhällets moral. Forskningen kan hjälpa och bota många människor, men jag tror även tekniken kan missbrukas av fel människor. It’s a tricky one.

Svar av Emma:
Ja. Det kan hjälpa otaligt många i framtiden. Så länge ett hjärta och ett nervsystem inte existerar så finns enligt mig inget medvetande. och är därmed inte ännu en människa.

Svar av Elise:
OM DET RÄDDAR LIV SÅ WHY NOT..

Svar av Karin:
Jag tycker att det är okej faktiskt.
Även om det är liv, så anser jag att det ännu inte är en människa.
Dessutom anser jaag att "mänskliigheten" sitter i själen, och den flyttar väl bara vidare, om den nu ens har "flyttat in" vid det här stadiet.



Det finns många sätt att se det på, på Wikipedia står följande: "den viktigaste källan för humana stamceller är aborterade foster." (Dem blandar ihop det lite med att säga aborterade FOSTER istället för EMBRYON, men jag tror att det är embryon de menar.)
Då undrar jag, är det någon avgörande moralisk skillnad mellan abort och stamcellsforskning? Man brukar säga att det som ska bli ett barn för människor är ett embryo mellan andra till åttonde veckan, i Sverige får man göra abort fram till 18e veckan sen behöver man en tillåtelse från Socialstyrelsen.

Så, vad tycker vi om detta?

Diskussionsfält
Postat av: L I N N ♥

Vilken underbar blogg du har!

Vilka tankar och välskrivna och bra inlägg!

kram på dig!

2010-04-09 @ 21:20:23
URL: http://liinnmagnusson.blogg.se/
Postat av: Sanne

Asskon bild pa din header!

2010-04-10 @ 13:46:06
URL: http://thaisweetchili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: