Nationella tal – svenska b, jag myttar ihop lite.

Sträva

Det här talet ska handlar om relationer och då ställer jag mig själv frågan: Vad är det som gör de bästa relationerna?

De som man hittar av sig själv, de som man bara växer ihop med eller de som man gör allt för att få, är det skillnad på hur bra dessa två exempel av relationer är? Kan man generalisera på det sättet? Vänskap ska vara enkelt, man behöver bara vara sig själv med sina vänner och relationen ska inte behöva radikalt förända ens levnadssätt.

Men är förhållanden lika enkla? Går det att bara växa ihop utan problem och att behöva anpassa sig så mycket till en annan människa? En del skulle svara ja, det är ingen pers om man vill det, men jag är inte riktigt lika övertygad.

För mig är ett förhållande något man kämpar för, inte tar för givet och något som faktiskt blir jobbigt ibland, man tar sig igenom kriser, man svävar på rosa moln. För jag tror att sanningen är den, att utan alla nergångar så skulle vi aldrig lära oss att uppskatta uppgångarna.

Hur hittar man den rätta då? Jag skulle säga, genom att vara sig själv. Genom att bli vän med sig själv, trygg och bekväm. Samtidigt har begreppet att vara sig själv ett oerhört stort spektrum av förklaringar till vad det innebär. Man kan veta vem man vill utvecklas till att bli men kan det innebära att man utvecklas till någon annan än sig själv, kan man sträva efter att bli en bättre människa och finna något nytt hos sig själv på vägen?


Diskussionsfält

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: