HUNDRAFÖRTIOTREDJE INLÄGGET

Våld.

Genelarisering:
Kvinnor låter känslorna styra i kärlek medan män låter känslorna styra i våld.

Ett exempel:
Min manlige klasskompis tycker att: dödstraff är rätt, speciellt om man våldtagit 20 små barn och mördat dem sen.
Jag tycker att: dödstraff aldrig är rätt, gärningsmännen borde få vård, få dåligt samvete, känna ångest, å gör de inte de kan de gott sitta inne på livstid.

Min generalisering och mitt exempel på de sår många motargument, det är meningen. Jag håller inte med om genelariseringen, det satt 3 till män, nån pojk, vid bordet när vi talade om detta, en av dem höll med min åsikt. Jag håller inte till fullo med om att exemplet var ett bra i detta ämnet.
   Exemplet påstår lite att min klasskompis bara grundar sin åsikt i sina känsor och att jag inte gör det. Var min klasskompis åsikt grundar sig vet ju inte jag men jag vet att mina känslor säger till mig att jag aldrig skulle tycka att de skulle kännas rätt med dödstraff. Jag känner att jag aldrig skulle önska min eventuella våldtäcksman och mördare döden. Så känner jag nu, när jag inte vart med om de och när ingen i min närhet vart med om nått liknande.
    Men kan känslorna som styr våldet ligga i grund hos käleken? Man slår av ilskan, rädslan, ex. slå ner någon som gjort någon man älskar illa.
   Är våld bara fysiskt? Jag skulle vilja påstå att skälla ut någon, få den att må dåligt, att lika mycket det är våld, psykiskt våld. Min åsikt att man borde få gärningsmän att få ångest är lika mycket våld det med i så fall.
   Kan jag dra generaliseringen att män använder sig av fysiskt våld medan kvinnor använder psykiskt, när man väl tar till våld. Ja, den generaliseringen tycker jag faktiskt att jag kan stå för, den gäller inte alla men över lag.
   Vad tycker jag är bäst då, fysisk- eller psykiskt våld? Pryskiskt, helt klart, men jag tror också att det är väsrt. 


Diskussionsfält
Postat av: David Johansen

Din generalisering saknar en större omfattning individer med samma grundtankar kring det ämne du behandlat. På så vis kan du inte kalla det generalisering. Detta är något som antagligen kommer att resultera i de flesta diskussioner du kan tänkas få igång. Så känner jag och det var den biten som berörde mig mest.

2009-10-16 @ 20:34:28
Postat av: Joakim

Du har uppenbarligen en bra tanke kring detta med straff.

Jag håller med om att dödstraff är lite fel, med tanke på att personen knappt känner av vad han/hon gjort fel under tiden den har kvar att leva. I fängelse är en annan sak! 20 år i fängelse så ändras man sig troligtvis ganska mycket, och blir då kanske frisk.. Det kan ju också vara så att fel person är dömd, då passar inte dödstraff in i bilden..



När jag ändå skriver; Vi snackade om cheesecake idag, haha. Att jag aldrig käkat det nästan. Ofta man pratar om cheesecake samma dag som man ser en på bänken när man kommer hem, som sin brors flickvän har gjort.. Haha :)



Trevlig helg!

2009-10-16 @ 23:18:01
Postat av: Sara

David, Jag förstår inte vad du menar? Förklara tydligare :)



Jocke, fan va gött, va de pepparkakebotten med? ;)

2009-10-17 @ 01:14:59
URL: http://sarasbubbla.blogg.se/
Postat av: Joakim

Haha, nej, det var Digestive-botten ;)

2009-10-17 @ 09:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: